Betekent de toekomst van mobiliteit enkel zelfrijdende wagens? 🤖

Zelfrijdende wagens zijn de toekomst, zegt men. Maar is dat wel zo? En zo ja, zal het straatbeeld dan enkel bezaaid zijn met zelfrijdende wagens?

Zelfrijdende voertuigen en meer specifiek autonome wagens komen eraan. De technologie wordt volop getest en er rijden wereldwijd al in verschillende steden zelfrijdende wagens rond. Uit de miljoenen kilometers die al autonoom gereden zijn, kunnen we al heel wat conclusies trekken.

Niet enkel in Amerika rijden autonome voertuigen rond. Ook bij Lab Box, de start-up incubator van D’Ieteren Auto, zijn ze bezig met ‘Autonomous Shuttles‘, waarbij een ze op Belgische wegen een zelfrijdend busje testen (zie afbeelding boven).

Het staat dus vast dat er zelfrijdende wagens gaan komen, maar de vraag is wat we ermee gaan doen. Gaat iedereen zijn eigen wagen vervangen door een autonoom exemplaar, of wordt er gedeeld? Wanneer komt er specifieke regelgeving omtrent zelfrijdende voertuigen? Er zijn heel wat vragen, maar ook al wat interessante data.

Minder ongevallen 🔝

Hoewel elk ongeval met een zelfrijdend voertuig in het lang en het breed in de media uitgesmeerd wordt, staat men amper stil bij het aantal verkeersdoden dat de wereld elke dag te verduren krijgt. Vaker dan niet ligt een menselijke fout aan de basis van die ongevallen.

We willen niet graag het stuur en bijgevolg de controle afstaan. De aard van het beestje, logisch, denk je. Maar blijft het ook zo logisch als je weet hoeveel verkeersdoden gered konden worden met behulp van technologie? Googles testproject voor autonome voertuigen Waymo legde tussen 2015 en 2016 meer dan 1,6 miljoen autonome kilometers op de wegen van Californië.

Een van Googles woordvoerders, Jacquelyn Miller, getuigt na een ongeval met een gewone personenwagen: ‘Onze wagens waren over een totale afstand van meer dan 1,6 miljoen kilometers autonoom rijden slechts bij 13 lichte aanrijdingen betrokken.’ Dat zijn toch relatief veel ongevallen, zal je denken. Maar hou deze kanttekening in je achterhoofd: ‘In geen enkel geval was de zelfrijdende wagen de oorzaak.’

Hoeveel ongevallen zelfrijdende wagens precies zullen vermijden, daar valt nog geen cijfer op te plakken. Wat wel vaststaat, is dat zelfrijdende voertuigen voor een drastische verlaging van het aantal verkeersongevallen zullen zorgen.

Minder files 🙌🏻

Files ontstaan vooral door ongevallen, rembewegingen op verzadigde wegen en slecht invoegen. Dat zijn allemaal menselijke fouten. Zelfrijdende wagens kunnen zo ingesteld worden dat ze op de juiste manier invoegen en kunnen ‘beter’ remmen en optrekken zodat er veel minder files zijn. Minder files betekent minder frustratie, minder uitlaatgassen en minder tijdverlies.

Niet enkel door automatische systemen zal de file afnemen, ook de mens kan hier iets aan doen. Namelijk de manier waarop ze autonome wagens zullen gebruiken. Indien iedereen zich zelf een autonome wagen gaat aanschaffen, komen er enkel meer wagens op de baan wat tot meer files gaat leiden. Stappen de autonome voertuigen echter over op deelsystemen, zoals Poppy, dan zullen we werkelijk een daling in de files zien.

Het is dus noodzakelijk om de zelfrijdende wagens in te zetten in de deeleconomie. Het is ook niet nodig om een wagen die voor 95 procent van de tijd stilstaat op je oprit te hebben staan, terwijl hij de hele tijd kan rondrijden om andere mensen te vervoeren. Delen is werkelijk het nieuwe hebben.

Stappen de autonome voertuigen echter over op deelsystemen, zoals Poppy, dan zullen we werkelijk een daling in de files zien.
Stappen de autonome voertuigen over op deelsystemen, zoals Poppy, dan zullen we werkelijk een daling in de files zien.

Minder jobs 🚕

Helaas hangt er ook een keerzijde aan de medaille. De vele voordelen van de autonome voertuigen, zullen er ook voor zorgen dat heel wat mensen zonder job vallen. Denk aan taxichauffeurs die niet meer nodig zijn, veel minder administratief werk voor de politie aangezien zelfrijdende wagens zich wel aan de verkeersregels houden, private parkings die niet meer (zo veel) nodig zijn wegens het beperkter aantal wagens…

Doordat de autonome voertuigen zich aan de verkeersregels houden, zal de Belgische staat ook een enorme hap in haar inkomsten zien. Ons slechte rijgedrag is namelijk een belangrijke inkomstenbron. Futurist Thomas Frey ziet dat 30 procent van de totale inkomsten van lokale begrotingen door verkeersboetes en bijbehorende kosten gespijsd wordt. Ze kunnen dit wel deels counteren door een kilometerheffing, maar er is alleszins een duidelijke regelgeving nodig.

Conclusie

Autonome voertuigen zullen weldra te zien zijn op onze wegen. Er dient echter nog heel wat te gebeuren voor zelfrijdende wagens het enige vervoersmiddel op de baan zullen worden. De regelgeving dient aangepast te worden. In de Verenigde Staten geven ze alvast het goede voorbeeld: het Ministerie van Verkeer diende al een voorstel van 80 pagina’s in om de wetgeving aan te passen naar autonome voertuigen toe. Maar wat met de duizenden werklozen…

Privéverplaatsingen zullen tevens sneller autonoom worden dan professionele verplaatsingen. Denk aan schrijnwerkers of verkopers die hun nicheproducten moeten meenemen, maar niet kunnen vervoeren in een normale personenwagen. Voor die verplaatsingen met zelfrijdende voertuigen moeten ze logistieke regelingen treffen en planningen opstellen.

De mens moet autonome voertuigen ook accepteren. Autonome voertuigen zullen prominent de kop opsteken in de komende decennia, maar het zal nog langer duren voor het daadwerkelijk het enige transportmiddel zal worden.

Poppy gelooft sterk in de autonome wagen. De verandering komt er. Ze is nog niet voor morgen, maar ze staat wel voor de deur en Poppy gaat mee.

Heb jij de Poppy-app al?

App Store download

Poppy on Play Store

Jouw Poppy, jouw vrijheid
Registreer je nu

Poppy breidt uit naar Brussel 🇧🇪

Een jaar en drie maanden na de lancering in Antwerpen breidt Poppy zijn activiteiten uit naar Brussel. Dit is wat er voor jou verandert.

WERELDPRIMEUR | Poppy lanceert e-steps in Antwerpen 🛴

Je kan nu ook, naast wagens en scooters, Poppy-steps gebruiken in Antwerpen. Zo wordt Poppy het eerste free-floating platform ter wereld dat zowel deelwagens, als -scooters en -steps aanbiedt.

Rij met Poppy naar Brussels Airport ✈️

Geweldig nieuws! Je kan nu Poppy gebruiken om naar de luchthaven in Zaventem te gaan of terug naar huis te keren na je vlucht. Poppy heeft de beste parkeerplaatsen voor jou gereserveerd in P1, dus je hoeft je geen meer zorgen te maken dat je jouw vlucht mist.